luni, 2 mai 2011

Tehnici si teorii de “mind control” folosite de mass media

Mass media este cel mai puternic instrument de manipulare a maselor, avand capacitatea de a schimba atitudini, opinii si care te ajuta sa intelegi ce este normal si acceptabil de catre ceilalti.

Eduard Bernays, supranumit “parintele relatiilor publice” merge pe conceptul folosit de unchiul sau Sigmund Freud si anume, acela de manipulare a publicului folosind subconstientul acestora.





In cartea sa Propaganda din 1928, Edward Bernays spunea : "Manipularea inteligenta a constientului unei mase de oameni este un element important in societatea democratica. Acei ce manipuleaza acest mecanism nevazut al societatii este un gubern invizibil care reprezinta de fapt adevarata roata care face lucrurile sa mearga intr-o tara. Noi suntem guvernati, mintile noastre sunt facute sa gandeasca dupa un tipar anume, gusturile ne sunt formate, ideile noastre sunt sugerate, majoritatea de barbati de care nu am auzit vreodata. Majoritatea oamenilor trebuie sa coopereze in aceasta maniera atat timp cat ei traiesc impreuna si fac ca o societate sa functioneze. Guvernantii nostrii invizibili, in cele mai multe cazuri, au identitate necunoscuta, fiind parte a unui cabinet intern.

Bernays considera ca toate campaniile de marketing duceau societatea americana spre fenomenul de “consumerism” si anume omul nu cumpara din nevoie ci din placerea de a cumpara ceva. Din acest motiv Edward Bernays a fost considerat de Life Magazine ca fiind in top 100 “cei mai influenti americani din secolul 20”.

Stardardizarea modului de gandi

“In America imaginile reprezinta cel mai mare instrument de propaganda din zilele noastre. Este cel mai mare distribuitor de idei si opinii. Imaginile standardizeaza idei si obiceiuri ale unei natiuni. Imaginile intalnesc cererea, ele reflecta, accentueaza sic hiar exagereaza popularitatea unor branduri, tendintele lor si chiar stimuleaza crearea unor noi idei si opinii in randul populatiei.” Edward Bernays, Propaganda, 1928.

Aparitia mass-mediei face posibila utilizarea tehnicilor de propaganda. Orchestrarea activitatiilor presei, al radiourilor si al televiziunilor este de a crea o continuitate in ceea ce priveste influentarea maselor. Mass media furnizeaza legatura principala intre individ si cererea societatii tehnologice. Jacques Ellul .

De cele mai multe ori propaganda ajunge pana in acel punct cand nu mai are sens si nici un argument logic de a fi folosita. Daca ar fi ca noi sa sa gandim mereu 100% rational probabil ca nu am cumpara nici macar 50% din ce cumparam in momentul de fata.



Copii, bebelusii sunt des utilizati in spoturile si printurile publicitare. “Perceptia subliminala reprezinta un proces deliberat creat de tehnicienii in comunicare prin care indivizii li se adreseaza intrebari si primesc si raspunsuri pe care le accepta fara sa fie constienti de acest lucru”. Steve Jacobson, Mind Control in the United States.



Din sfera acestor tipuri de mesaje subliminale face parte cel mai recent eveniment organizat pentru motocicletele BMW (Bayerische Motoren Werke – Uzina Bavareza de Motoare).



Evenimentul-experiment a presupus ca toti oamenii prezenti intr-un cinematograf s aurmareasca spotul BMW pe care il puteau urmari si la Tv de altfel. Ce a fost aici cu totul special este ca in spatelui ecranului se afla un print mare cu logo-ul BMW in spatele caruia a fost am plasata o lumina puternica “tip blitz”. La finalul spotului aceasta lumina a luat prin surprindere auzienta care initial nu a perceput imagincea logo-ului.Dupa aparitia luminii care “orbea” audienta aceastia au fost rugati sa inchida ochii, moment in care le apare intiparit logo-ul BMW. S-a mers pe urmatoarele principii care tind sa devina fundamentale in ceea ce privesc mesajele publicitare:

- Spune-mi ceva si voi uita.
- Arata-mi ceva si imi voi putea aminti.
- Implica-ma si voi intelege.


Experimentul si explicatiile de rigoare sunt inclipul de mai jos:

About Balaban Madalina

Digital and social media lover.

You Might Also Like

Un comentariu:

  1. Interesante lucruri... desi multi dintre noi vedem si suntem constienti de anumite lucruri expuse la tv, atat in reclame cat si in emisiuni... poate ca nu realizam motivatia acelora care le regizeaza.
    Pe zi ce trece observam din ce in ce mai multe reclame unde copii sunt utilizati ca modalitate de cucerire a consumatorului... de la produsele de baza, la detergeniti pana la elecrocasnice.

    RăspundețiȘtergere