vineri, 4 octombrie 2013

Cum construiești #StrategiaDeMarketing în 10 pași? Lecții de la Lady Gaga

Pare ciudat, dar o să încep prin a spune cine este Lady Gaga, pentru cei care nu știu încă:-) Stefani Joanne Angelina Germanotta, pe numele ei adevărat, este o cântăreață, producătoare americană și femeie de afaceri în vârstă de 27 ani. Artista este cunoscută atât pentru piesele și videoclipurile care au depășit recorduri de vizualizări, cât și pentru aparițiile sale publice controversate. 

O să continui articolul prin a spune că îmi place Lady Gaga foarte mult. 

Este ea o cântăreață mai bună decât celelalte dive pop? Nu știu, dar știu cu siguranță că atrage mai mult atenția. Cu peste 15 milioane de albume și 40 de milioane de track-uri vândute în întreaga lume și 6 premii Grammy, eu zic că a atras destul de mult atenția. Poate nu este un produs mai bun decât Beyonce, Rihanna sau Britney Spears, dar este percepută astfel. 

În marketing bătălia nu se dă între cele mai bune produse, ci între percepțiile consumatorilor. Pe piață este o luptă a percepțiilor. 


 Este "above coolness", aparițiile ei umplu întotdeauna paginile tabloidelor, iar ținutele ei sunt mereu comentate. Dacă mă refer la cântat, există website-uri care analizează textele pieselor ei și simbolistica gesturilor din videoclipuri. Deci nu putem vorbi doar despre un produs cu un ambalaj frumos, fără consistență. Tipa chiar cântă! 


Lady Gaga nu este tocmai un produs superior calitativ creat de management, ci este un produs perceput mai bine și creat de marketing. 





Lady Gaga este dacă vreți un produs care a câștigat lupta percepțiilor în mintea consumatorilor. Poate nu este cea mai bună cântăreață, cea mai bună producătoate muzicală sau cea bună dansatoare. Nici nu trebuie! Produsele cele mai bune nu au câștiguri directe în piață, dacă nu sunt percepute ca atare. 

Lady Gaga și echipa ei nu sunt doar niște producători muzicale excepționali sunt și genii în marketing. Chiar dacă ne place sau nu muzica ei, artista și echipa din spatele produsului Lady Gaga dau dovadă că pot influența consumatorii și că percepțiile câștigă. Iată 10 lecții de #marketing pe care le poate învăța orice marketer de la #LadyGaga:

1. Have an opinion. Lady Gaga este în atenția presei nu doar prin prestațiile muzicale, ci și  cu ajutorul declarațiilor pe care le face. Artista este o susținătoare înfocată a comunităților gay și încurajează prin muzica sa libera exprimare și susține căsătoriile gay. Un subiect controversat? Da, iar aici avem un motiv în plus că declarațiile ei și textele pieselor  umple paginile revistelor.

2. Leverage social media. Lady Gaga are aproximativ 60 de milioane de fani în Facebook și peste 40 de milioane de followeri în Twitter, pe care i-a câștigat prin faptul că i-a ținut mereu la curent cu  noutățile. Echipa de marketing și PR  nu inventează apa caldă, ci utilizează canalele de comunicare care contează la ora actuală. Artista postează în #socialmedia chiar și cu câteva minute înainte de a urca pe scene importante, precum cele de la premiile Grammy sau VMA.

3. Be different. Yes, indeed. Be different, not better. A fi mai bun nu înseamnă nimic. Dacă stăm așa să explicăm..ce înseamnă să fii mai bun în branșa aceasta? Să cânți mai bine? Ce înseamnă mai bine? Poate mie îmi place...ție nu. Gusturile sunt relative și nu pot fi supuse comentariilor,  deci mai bine/mai bun, nu înseamnă nimic. Artista este diferită prin abordările pieselor, prin coregrafii și ținute. 


4. Don't be affraid to make lots of money. În ciuda criticilor aduse videoclipului Telephone, pentru numărul mare de produse plasate, artista nu a avut nicio problemă cu acest lucru. Asta este situația...branduri importante plătesc pentru expunere în videoclipurile ei. Take it or leave it! Îndrăzneala, urajul de a fi diferit și de spune lucrurilor pe nume sunt carateristici ale brandurilor puternice, care știu ce vor. 

5. Give your fans something to connect with. Lady Gaga a oferit fanilor titulatura de "little monsters", le-a oferit un simbol cu care să se asocieze, pe care să îl copieze, să-l imprime pe tricouri și să îl picteze pe față.  

6. Love your Little Monsters. Artista nu permite accesul fotografilor profesioniști la concertele ei, dar fanii au liber la pozat și fotografiat. Numărul mediu al spectatorilor la un concert? În jur de 50.000 și poze în online cât poți da cu mouse-ul. Asta se întâmplă când un brand își privilegiază consumatorii. 

7. Don't be afraid to piss people off. Lady Gaga nu este produsul perfect, pentru că nu există așa ceva și admite asta adeseori în interviuri. Nici nu încearcă să fie pe placul tuturor, nici nu-și dorește. Fiind naturală și făcând bine ceea ce face se conectează mai bine cu ascultătorii: oamenii care nici ei nu sunt perfecți. 

8. Have the right people on your side. Lady Gaga este un brand și are o listă de persoane care o susțină: oameni din industria modei, bloggeri, ziariști și realizatori tv. Puterea unui brand vine cu  responsabilități, dar și cu o beneficii, iar susținerea media este unul dintre cele mai importante. 



9. Produce killer stuff. Decât mult și prost, mai bine puțin și bun, cam așa s-ar caracteriza piesele artistei. Lady Gaga nu scoate piese și videoclipuri pe bandă rulantă, pentru că nu cantitatea primează, ci calitatea. Orice brand care se respectă știe acest lucru. Este ca și cum extensia de linie ar ajunge la 100 de produse: gradul de noutate se diminuează, iar exclusivitatea se pierde. Fiecare clip nou este o exclusivitate. "Lady Gaga lansează un nou clip!". Teasing-uri peste teasing-uri, articole, poze, etc. Dacă ar lansa clipuri o dată pe lună, nimic nu ar mai fi excepțional, ar deveni o știre banală...un fel de rubricuță la gazetă:-) 

10. Have a purpose. Asta este o problemă pentru multe branduri. Campanii minunate, idei creative, toate bune și frumoase, dar....de ce? Orice pas al artistei este atent calculat și are un scop. 


About Balaban Madalina

Digital and social media lover.

You Might Also Like

0 comments:

Trimiteți un comentariu