sâmbătă, 26 octombrie 2013

Implicarea mass-mediei in campaniile ecologice - tendințe si eficiență

Majoritatea campaniilor ecologice desfășurate la noi în țară sunt destul de mediatizate, mai ales dacă în spatele unei astfel de inițiative se află un grup media important. Unele dintre aceste campanii au ca obiective conștientizarea unei anumite probleme de mediu și se opresc doar la împărțirea de afișe pe stradă sau aplicarea de printuri stradale, iar altele au scopuri ceva mai îndrăznețe, își propun să facă ceva concret, să construiască ceva, să dezvolte un proiect și să fie și mai activi.






Una dintre aceste campanii este Let’s do it Romania care a atrage peste  250.000 de voluntari. Campania a adus în prim plan spiritul a sute de mii de voluntari care au demonstrat că împreună pot face o Românie mai curată, fiind un exemplu pentru noi toți, care poate din neglijență sau neatenție, poate chiar intenționat, lăsăm o hârtie sau un mic gunoi în urma noastră.
Un obstacol pentru agențiile sau ONG-urile care demarează un astfel de programe ecologice este mentalitatea oamenilor, care nu se schimbă atât de ușor, doar cu ajutorul unei campanii. Se vorbește mereu la televizor despre defrișări în masă, iar de plantat, nu se plantează nimic în loc. Sau de colectările de deșeuri, despre care știm destul de multe lucruri, dar pe care nu le punem în practică. 



Atunci începem să ne întrebăm de ce fac oamenii aceștia toate campaniile de promovare? Unii ar spune că subiectele care au o legătură cu ecologia au devenit la fel de derizorii ca și cel cu trăitul sănătos, pe care îl auzim cel puțin de 4-5 ori pe zi, indiferent dacă vorbim despre emisiuni tip tabloid, sau de una despre sănătate. Și dacă acestea nu ar funcționa, de ce companiile private ar folosi tema ecologiei în campaniile lor de publicitate? Și totuși dacă aceste campanii de comunicare cu teme ecologice au efecte pozitive asupra publicului de ce nu se văd aceste schimbări de comportament și în viața de zi cu zi a oamenilor?



Eficiența campaniilor de comunicare-ecologice în România

Aruncăm gunoaiele pe jos, zona de grătare din păduri este întotdeauna împânzită de pet-uri, nu reciclăm selectiv, lăsăm apa să curgă pe motiv că am uitat, dar în schimb suntem foarte mândri când achiziționăm un produs ecologic. De ce? Pentru că este scump! Pentru că mașinile hybrid costă o avere, pentru că sunt etalonul oamenilor cu bani prin intermediul cărora își pot arăta educația și bunul simț. Dar ca să nu îi facem de râs, eu zic să nu le deschidem garderoba de blănuri naturale. 




Conștientizarea unei probleme este primul pas spre rezolvarea ei. Astfel, nu se poate face o diferențiere la nivel conceptual sau din punct de vedere al eficienței sale, între campaniile ce au ca obiect doar conștietizarea unei probleme și încercarea rezolvării în acest mod și campaniile ecologice care adună voluntari și fac ceva concret în rezolvarea acelei probleme. Practic fiecare tip în parte este important, nu se exclud, ci se completează. O campanie premiată în anul 2010 este cea inițiată de agenția de PR Ogilvy Broup Belgia, distinsă cu premiul pentru cea mai bună campanie de mediu și ecologie în cadrul galei European Excellence Awards. 

Campania de ecologie Biodiversitatea.Contăm unii pe alții a avut ca scop explicarea interdependenței dintre biodiversitate și calitatea vieții oamenilor, realizându-se o conexiune între animale, oameni și plante. Campania a fost puternic mediatizată și susținută de reprezentanți precum Călin Georgescu, directorul Centrului Național de Dezvoltare Durabilă, sau profesor Angheluță Vădineanu, șeful departamentului de Ecologie și Sustenabilitate, Universitatea București. Campania Biodiversitatea.Contăm unii pe alții a fost susținută de voluntarii MaiMultVerde și de echipele TeamWork care au realizat evenimente în centrul Bucureștiului, unde cetățenii au fost informați privind riscurile reducerii biodiversității.



Pornind de la proverbul românesc „repetarea este mama învățăturii”, campaniile ecologice ce încercă să schimbe mentalități având ca suport principal mass-media, au creat un paradox în rândul unei părți importante din populație. Deși mulți dintre noi suntem conștienți de problemele de mediu, nu facem nimic în acest sens, nu colectăm selectiv, aruncăm gunoie pe jos și risipim fiecare sursă de energie. Dar atunci când o companie privată trezește în noi o atitudine pozitivă, afectivă, față de un produs ce are la bază o tehnologie ecologică, suntem foarte atrași de produsul respectiv, chiar ne simțim importanți că îl achiziționăm, simțim că am contribuit cu ceva la lupta companiei X împotriva celor care nu respectă mediul. Fapt ce înseamnă că în subconștient, campaniile ecologice la care suntem expuși de către mass media, au efect, numai că noi nu realizăm acest lucru. A schimba mentalități este foarte greu. Nu durează un an, nu durează doi, pot trece chiar zeci de ani, ca o personă să îmbrățișeze o idee a altcuiva, ca și cum ar fi a lui.




Primul semn că aceste campanii sunt eficiente este faptul că oamenii au înțeles mesajul, lucru care nu este întotdeauna suficient, dar este un prim pas. Puternica mediatizare a temelor ecologice, a importanței lor, duce la asumarea unor idei pe care le auzim, ca și cum ar fi general valabile, făcând pe anumite persoane să se simtă parte a unui grup important de oameni cu idei comune, iar cu timpul începem să ne însușim aceste idei ca și cum ar fi ale noastre. Până la urmă trebuie să existe o concordanță între ceea ce spunem și ceea ce facem. Nu putem vorbi despre păstrați curățenia, și colectarea selectivă și să lăsăm pet-uri atunci când plecăm acasă după o duminică petrecută la un grătar. Deși dezvoltarea industriei produselor ecologice nu se realizează într-un ritm foarte alert, în ultimii ani s-a observat o creștere a pieței produselor ecologice începând cu anul 2008, când site-ul Realitatea.net prezenta o creștere de 10% în acest sector, iar potențialul de creștere pentru 2009 era mai mare, ajungând până la 33%.



About Balaban Madalina

Digital and social media lover.

You Might Also Like

0 comments:

Trimiteți un comentariu