miercuri, 16 octombrie 2013

Tu cum ești: left-brained sau right-brained?

Aceasta este întrebarea! În cartea "War in the Boardroom", Al și Laura Ries vorbesc despre diferențele în gândire a oamenilor de management comparativ cu cei din marketing. Marketingul se străduiește să fie first-minder, în timp de managementul vrea să fie cel mai bun. Dar a fi cel mai bun nu este întotdeauna echivalent cu a fi lider sau first-minder. Mai mult decât produsele pe care le oferă, brandurile sunt ce a ce comunică, iar clienții de cele mai multe ori cumpără ce se spune despre produs. Marketingul vorbește despre a fi primul în mintea consumatorilor, nu a fi primul în piață, managementul consideră că a fi primul din piață este cel mai important lucru din lume. Poate fi totuși un avantaj pe termen scurt.

Despre Saturn...mașina

Saturn seria S era poziționată ca o mașină low-cost, adresându-se în special tinerilor la început de drum care nu își permit o mașină de lux. Managementul a considerat că vânzările de milioane de dolari din categoria pe care o reprezenta produsul nu au fost suficiente și au creat seria L: un produs mai scump care concura cu mărci precum BMW sau Lexus. That didn't work! 

Pe măsură ce oamenii înaintează în vârstă își schimbă preferințele în materie de branduri.  Schema este cam așa:

Saturn S = tânăr la începutul carierei, fără prea multe posibilități materiale
BMW = am dat de ceva bani, am avansat în carieră, sunt bărbat liber, fără obligații...îmi cumpăr o mașină cool
Volvo = nevoia de o mașină mai mare, pentru că familia s-a mărit și ceva trebuie să se schimbe
Ferrari = am divorțat, sunt singur din nou, vreau să epatez și îmi cumpăr un Ferrari. 

Concluzia: dacă vreau o mașină care să arate că poziția mea pe scara socială s-a schimbat, îmi iau BMW, nu cumpăr aceeași marcă de  mașină pe care o aveam când  nu aveam foarte mulți bani. People change, people grow :-) 

Marketingul gândește în imagini și privește schimbarea din interior, pe de altă parte managementul este ceva mai radical în decizii. 


Așa cum spun și autorii: "Thing different and get rich, Think better and get frustrated.". Evident că vânzările Saturn S au scăzut, după lansarea seriei L, dar asta este altă poveste. Sugestia marketingul în lupta cu liderul este: do it differently, pentru că dacă alegi să te poziționezi ca fiind mai bun, nu o sa meargă. Mai bun decât nr 1? Oamenii nu vor înghiți asta. 

Managementul lansează produse pe bandă rulantă și adoră extensiile de linie, marketingului îi plac lansările de branduri noi dacă ele au o componentă importantă de inovație. Marketingului îi plac numele noi de brand și textele catchy. 



GameBoy, PlayBoy

Play Station 1 a fost un succes fulminant în rândul puștilor care rămâneau cu orele cu ochii la jocurile cu grafică impecabilă. Play Station 3? O chestie tare, mai bună decât 2-ul, dar nu la fel de tare precum Nitendo Game Boy: play-stationul portabil s-a vândut în 70 de milioane de exemplare în anul 1989. 

Ce am reușit să desprinde din carte? Înafară de o serie de exemple concludente pentru fiecare problemă dezbătută, cartea reușește să îți ofere o perspectivă foarte bună a felului în care gândești. Din felul în care se pun problemele, emisfera dreaptă pare să fi reacționat mai mult și aproape de fiecare dată când nu înțelegeam deciziile din partea stângă. Dacă nu ai citit cartea, asta poate fi o temă bună de gândire. Poate găsești explicații bune pentru unele decizii din trecut. Poate vor avea mai mult sens pentru tine.

 Iar dacă nu, măcar vei avea o scuză bună: Sorry, i'm right brained :-D 


About Balaban Madalina

Digital and social media lover.

You Might Also Like

0 comments:

Trimiteți un comentariu