miercuri, 17 septembrie 2014

De ce lucrezi in publicitate?



Din seria "pentru ca pitong", rândurile ce vor urma sunt scrise în strânsă legătură cu ideea de "pentru că... publicitate" ;-). De ce acest domeniu? Pentru că așa cum spunea și Ogilvy în cartea sa "Despre publicitate", la granițele afacerii cu publicitatea au existat întodeauna nebuni gălăgioși, care zăbovesc într-un departament numit creație, aș mai completa eu. 

Albert Lasker, unul dintre cei mai mari oameni de publicitate a spus că una dintre cele mai importante calități a unui om de publicitate este modestia în fața unei idei mari. 


Deci, de ce alegi să lucrezi în publicitate? 

Lucrez în publicitate din ambiție

Ambiție, dorința de cunoaștere, dar și de a împărtăși și poate o doză de exchibiționism - textele, vizualurile create de tine, lucrător în publicitate, au capacitatea de a influența decizii a milioane de oameni. Ambiția... de ce? De cele mai multe ori nici nu îți trece prin minte că dacă ai încerca mai mult, ai putea veni cu idei mai bune, care să aibă o capacitate mai mare de a influența decizii. Leo Burnett a formulat acest lucru mai bine: dacă întinzi mâna spre stele, s-ar putea să nu prinzi niciuna dar, cu siguranță, nici nu ți se umple mâna cu noroi. 

Cultul creativității pornește de la faptul ca toți creativii urăsc regulile, și asta pe bună dreptate. Acest lucru nu înseamnă depășirea barierelor moralității prin crearea de asocieri nepotrivite doar pentru a atrage atenția. 

Publicitatea reflectă moravurile societății, dar nu le influențează. Cuvintele extrem de explicite le poți găsi folosite cu nonșalanță în literatură, dar nu și în textele publicitare din reviste, tv sau online. 





Problema perfecționismului în publicitate este intens discutată în literatura de specialitate, și pornește de la întrebarea "cum identifici o idee bună?". Mozart spunea că nu a compus niciodată nimic pornind de la ideea că va crea ceva remarcabil. Ogilvy o fi refuzat și el probabil câteva concepte extraordinare, care ar fi avut succes. 
Concluzia este că nu ai de unde să știi sau să prevezi așa ceva. 

Lucrez în publicitate dintr-un soi de exchibiționism

Nebunia când îți bate inima foarte tare, agitația permanentă din jurul tău,  deadline-urile care te presează la maximum, iar tu nu ai nici cea mai mică idee ce vei propune. Este un soi de exchibiționism la mijloc să alegi să traiești în fiecare zi la maximum. Creația nu poate fi cuantificată, așa cum este greu să analizezi dacă o idee este bună sau nu. Winston Churchill spunea ca perfecționism se scrie paralizie. 




Lucrez în publicitate din dorința de a face mereu altceva

Ogilvy menționa că ochiul este creatură a obișnuinței, de aceea plăcerea de a face mereu altceva te aduce în acest mediu. Ultimul lucru pe care vrei să îl faci este să îți plictisești publicul după care să îi inviți să cumpere produsul pe care îl promovezi. 

Lucrez în publicitate pentru că... adrenalină 

Oamenii din agenții sunt niste entuziaști, au onestitate intelectuală și capacitatea de a lua decizii dificile în perioade de răscruce. Se spune că atunci când ei nu se distrează deloc, nu fac publicitate de calitate. Este complicat  Dacă oferi servicii de top la tarife generoase, clienții te vor iubi, dar vei da faliment. 


Un profesor de la New School of Social Research din New York le explica studenților că publicitatea este o forță profund subversivă în viața societății americane. Asta se întâmpla undeva prin anii '60. Publicitatea era explicată în termeni de trivialitate, manipulare și vulgalizare. 

Leo Burnett, unul dintre apărătorii publicității a replicat că publicitatea nu este cea mai nobilă creație a minții, dar probabil există numeroși avocați care și-ar dori să poată exprima acest tip de persuasiune în sala de judecată. 



Lucrez în publicitate din plăcere

Întotdeuna mi-am dorit să mă trezesc cu drag dimineața cu gândul că merg să fac ceva ce îmi place. Că nu doar exist, ci că traiesc. Un proverb scoțian spune  fii fericit cât traiești, că mort o să tot fii. Mie mi se pare un principiu bun de urmat, nu doar de către publicitari. 


About Balaban Madalina

Digital and social media lover.

You Might Also Like

0 comments:

Trimiteți un comentariu